Az egyik este úszás után (éljen az egészséges élet :D) a szaunában üldögéltem és mellettem két fiatal srác beszélgetett az álláskeresésről. Nem tudtam nem odafigyelni.
Az egyik srác kérdezte a másiktól, hogy mit szokott válaszolni az állásinterjúkon, amikor arra kérdeznek rá, hogy milyennek látod önmagad 5 év múlva.
Na, szerinted mi volt a válasz?
“Lakás, esküvő, talán egy gyerek, mert 30 évesen már muszáj ilyenekkel foglalkozni. De addig jó lenne találni egy állást, ami annyit fizet, hogy félre is lehessen belőle rakni”.
Nem elsőre hallottam ezt a választ, úgyhogy nem lepett meg.
Ebben az énközpontú világban mindenki saját magával van elfoglalva. Ugyanez igaz a céges döntéshozókra, cégvezetőkre is.
Őket csak az érdekli, hogy te mint potenciális jelentkező mit tudsz az ő cégéért tenni, mivel tudod a cég növekedését elősegíteni. Nem igazán érdekli, hogy neked állásra van szükséged, mert lakást, házat, családot akarsz.
Feldühít a dolog? Megértem. De ezen nem tudsz változtatni. Egy dolgot tudsz csak csinálni. Neked kell a válaszodat a cég igényeihez alakítani. Az énközpontú válasz helyett a cégközpontú válaszra koncentrálj.
Hogy mit nyersz ezzel?
✓ Az interjúztató felkapja a fejét, hogy végre nem a sablonszöveget hallja.
✓ Látni fogja, hogy te nem a levegőbe beszélsz és tényleg a csapat tagja akarsz lenni.
✓ Szemet szúr neki, hogy elvégezted a házifeladatod és utána néztél a cégnek, vagyis nem össze-vissza pályázol.
✓ Eszébe fogsz jutni akkor is az interjúztatónak, amikor már a többieket rég elfelejtette.
Hogyan csináld?
Természetesen a válaszod attól függ, hogy mit tudsz az adott pozícióról, vállalatról. Foglald bele a válaszodba, hogy a munkával kapcsolatos teljesítményedet és a felelősségvállalást tekintve mit várhat el tőled a cégvezető.
Információgyűjtés szempontjából kész aranybánya lehet többek között számodra:
✓ az álláshirdetés,
✓ a cég honlapja (különösen a víziónk, missziónk rész),
✓ a cég LinkedIn oldala,
✓ a cég Facebook oldala,
✓ a cégről megjelent sajtóközlemények, cikkek, blogbejegyzések.
Kerüld az olyan kijelentéseket, hogy “Vezető szeretnék lenni” vagy “Az ön székében szeretnék ülni”.
Ezek a válaszok túl durvák és politikailag nem korrektek.
Ha pedig a válaszod végén egy ügyes kérdéssel visszadobod a labdát arra vonatkozóan, hogy melyek a vállalat céljai az elkövetkezendő 3-5 évben, akkor megkíméled magad a hosszú válaszadás fáradalmaitól.
Akkor most te jössz. Milyennek látod önmagad 5 év múlva?
Nem hiszed el, hogy ez működhet? Próbáld ki és meg fogsz lepődni az eredményen.
A te sikered által inspirálva,
Ui.: Ha kíváncsi vagy arra, hogy mit kell tenned azért, hogy szupersztárként tündökölj az állásinterjún, akkor olvasd el az “Állásinterjú: Mi vár rád a személyes találkozó előtt” című bejegyzést.
Ha tetszett a poszt, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!
Bóné Ágnes közgazdász, álláskeresési tanácsadó és a CV Factory alapítója. A Minősített Professzionális Önéletrajzíró képzést Arany Minősítéssel fejezte be és Magyarországon elsőként szerzett Interjúztatási Tanácsadó végzettséget. Több hazai és nemzetközi szakmai szervezet tagja és az elmúlt években már több száz álláskeresőnek segített megtalálni a hozzá passzoló állást a versenyszférában és a közszférában; Magyarországon és külföldön; Budapesten és vidéken egyaránt.
Nagyon sok okos hasznos dologra világítottál rá.