Ahogy beköszönt az ősz, megnyitja a kapuit a konferenciaszezon és ilyenkor én is mindig visszaülök egy kicsit az iskolapadba.
Ha már egy ideje olvasod az írásaim, akkor biztosan tudod, hogy imádok tanulni és a folyamatos fejlődés híve vagyok.
Rendszeresen képzem magam, állandóan részt veszek szakmai konferenciákon, tréningeken, hogy képben legyek a legújabb munkaerőpiaci, álláskeresési és önéletrajzírási trendekkel.
Idén nálam a konferenciaszezont a HVG által megrendezett Future of Recruitment konferencia nyitotta. Ezt követte a HR Fest, amely az évek alatt a szakma egyik legjelentősebb rendezvényévé nőtte ki magát.
Annyi új dologgal ismerkedtem meg, hogy úgy döntöttem, veled is megosztom a legfontosabb gondolatokat, mert a változások, amelyek előtt állunk, mindenkire hatással lesznek. Nem is húzom tovább az időt, csapjunk bele a lecsóba!
Robotok a toborzásban
Ma már a csapból is az folyik, hogy a robotok az életünk minden területét átszövik és a robotinvázió küszöbén állunk.
Annak ellenére, hogy nap mint nap jelennek meg olyan írások arról, hogy a robotok el fogják venni tőlünk a munkát, ma már látszódik, hogy a leigázás helyett az együttműködésé lesz a főszerep (kiterjesztett intelligencia).
A robotok nem fogják elvenni a munkánkat, csak egy olyan átrendeződés fog végbemenni, amelyet már a történelem során korábban is átéltünk (mezőgazdaságból az iparba történő átmenet).
Természetesen lesznek olyan munkakörök, amelyek megszűnnek, de helyettük új munkák is létre fognak jönni.
Ezt támasztja alá a Világgazdasági Fórum 2018-as jelentése is, amelyből kiderül, hogy az automatizáció az elkövetkezendő évtizedben 75 millió munkahelyet szüntet meg világszerte, cserébe viszont 133 millió új álláslehetőség nyílik meg a munkavállalók előtt.
Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen munkák fognak eltűnni és melyekre lesz szükség a jövőben is, akkor kattints IDE.
A mesterséges intelligencia egyre inkább a toborzás területére is begyűrűzik. Ez nem azt jelenti, hogy a jövőben gépek fogják eldönteni, hogy alkalmas vagy-e az állásra vagy sem.
Sokkal inkább arról van itt szó, hogy a robotok átvesznek bizonyos monoton, programozható, időigényes feladatokat a toborzóktól, így ők inkább a magas hozzáadott értékű folyamatokra tudnak koncentrálni.
Ennek következtében felgyorsul és sokkal pontosabb lesz a toborzás és kiválasztás.
Milyen feladatokat fognak átvenni a robotok?
- Jelöltek felkutatása.
- Kapcsolatba lépés a jelöltekkel.
- Önéletrajzok és motivációs levelek átnézése.
- Első körös interjúk lefolytatása.
- Visszajelző e-mailek elkészítése és kiküldése.
- Objektív értékelések készítése az önéletrajzokról és az interjúkról.
De ami a legfontosabb, hogy a végső döntést nem gép, hanem ember fogja meghozni.
Erre azért is van szükség, mert a kiválasztásnál nagy szerepet játszanak a szubjektív tényezők (személyiség, mennyire passzol a jelölt a vállalati kultúrába, szimpátia…) és a robotok ezek vizsgálatára nem képesek.
Címkék nélkül szabadon
A legjobban Veres Rita előadására voltam kíváncsi a HR Festen, aki szokásához híven adott egy nagy adag gondolkodnivalót útravalóul.
Nagyon szeretem hallgatni a gondolatait és idén sem okozott csalódást. Az előadása arról szólt, hogy hogyan legyünk emberek egy, a technológiai forradalom által átalakított munkahelyen.
Az előadását Elon Musk gondolataival indította, majd arra tért ki, hogy a jövőben szimbiózisban fogunk élni a mesterséges intelligenciával és az ösztöneinkkel fogjuk programozni.
Ez nem is olyan elképzelhetetlen ma már, amikor a biológiai énünket a telefon összeköti a digitális énünkkel.
És ha már megnyertük azt a bizonyos evolúciós lottót, vagyis embernek születtünk, akkor mi tesz minket emberré az exponenciális világban?
1. A szenvedélyünkön, a tehetségünkön és a gondolatainkon alapuló értelmes élet megteremtésére való képesség.
2. A negatív címkével ellátott érzelmeink megélése, amelyek segítenek döntést hozni, erősítik az alkalmazkodóképességünket és elárulják, kik vagyunk.
3. Nem a technológia, hanem az értékek, amelyeket vallunk, fogják eldönteni, hogy emberek vagyunk-e. Az unikornisokkal átszőtt világban a valódi értékeket kell keresni, a gyors exitek helyett a hosszútávú hatásra kell a fókuszt helyezni.
Megtartás a modern recruitment
A munkaerőhiánynak köszönhetően a vállalatok egyre inkább felismerik, hogy a munkavállaló érték. Hiszen ha nincs ember, nincs bevétel.
Ezért nemcsak az új munkavállalók toborzására és kiválasztására fordítanak nagyobb figyelmet, hanem a régi motorosok megtartására is.
A munkában történő pillanatok hatással vannak a magánéletre, ezért igyekeznek a cégek olyan ösztönzőket illetve programokat bevezetni, amitől jól érzik magukat a munkahelyen a munkavállalók.
Például az Unilever bevezette az apaszabi intézményét, amelynek keretében +10 fizetett szabadnapot biztosít az újdonsült apukáknak a törvényileg garantált 5 napon felül.
De egyre gyakrabban találkozok olyan cégekkel (például Bosch, Richter…), akik vállalati egészségügyi programot vagy munkavállalói szűrőprogramot biztosítanak.
Ezek mellett még számos olyan juttatás van, ami akár még a pénznél is megtartóbb erővel bír, mint például:
- home office lehetősége,
- kutyabarát munkahely,
- ingyenes étkezés biztosítása,
- céges óvoda,
- az új munkatársak beilleszkedésére kiemelt figyelem,
- jégkrém, mint extra juttatás,
- gyümölcsnap,
- konditerem vagy kondibérlet,
- szociális segély,
- egyéni coaching,
- és még sorolhatnám…
Álláskeresőként neked miért jó az, ha a cég nemcsak a pénzzel motiválja a dolgozóit?
Mert ezek a cégek az emberekre nem gépekként, hanem igazi értékként tekintenek és figyelembe veszik, hogy mire van szükségük. Ki ne szeretne ilyen helyen dolgozni?
LinkedIn a toborzás bajnoka
A LinkedIn a világ első számú szakmai közösségépítő portálja. Jelenleg több mint 575 millió felhasználóval rendelkezik és ez a szám folyamatosan növekszik.
Ezért is tekintenek ma a toborzók a LinkedInre úgy, mint a legígéretesebb passzív jelöltforrásra. De emellett megtalálható a portálon:
- 26 millió vállalat
- 15 millió álláshirdetés
- 60 ezer iskola
- 50 ezer képesség
Ráadásul a toborzók 94 %-a használja a potenciális jelöltek felkutatására, így ha álláskeresőként nem vagy fent a LinkedInen, akkor az olyan, mintha nem is léteznél.
A LinkedInnek van egy saját algoritmusa, amely folyamatosan átnézi a profilokat, kulcsszavak után kutat, és ha olyan jelöltet talál, aki megfelel a toborzók preferenciáinak, akkor erről tájékoztatja őket.
De nem mindegy, hogy mit tüntetsz fel a profilodon, ugyanis Gőz Attila (Senior Account Executive, LinkedIn) szerint a LinkedInen elérhető adatok 42%-a nem megfelelő minőségű, nem értelmezhető. Emellett az önéletrajzok elavultak, nem derül ki belőle a jelölt szaktudása, érdeklődése.
Ezért nagyon fontos, hogy ha állást keresel vagy tudatosan építed a karriered, akkor:
- Regisztrálj LinkedInre, ha még nem tetted.
- Folyamatosan frissítsd a profilod.
- Releváns kulcsszavakkal és információkkal töltsd fel.
- Ne csak a feladataid mutasd be, hanem az eredményeidet is.
- Derüljön ki a profilodból, hogy mi tesz téged egyedivé.
- Az önéletrajzod pozícióra szabott, friss, érthető legyen és azokat az információkat tartalmazza rólad, amelyre a munkáltatók kíváncsiak.
A LinkedIn azokból az adatokból táplálkozik, amelyeket te a rendelkezésére bocsátasz, ezért érdemes időt szánni arra, hogy olyan profilt hozz létre, amely vonzza a toborzókat.
Ha szeretnél többet megtudni arról, hogyan hozz létre egy igazán ütős LinkedIn profilt, akkor kattints IDE. De ha ezen már túl vagy és szeretnél haladó fokozatra kapcsolni, akkor kattints IDE.
A te sikered által inspirálva,
Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!
Bóné Ágnes közgazdász, álláskeresési tanácsadó és a CV Factory alapítója. A Minősített Professzionális Önéletrajzíró képzést Arany Minősítéssel fejezte be és Magyarországon elsőként szerzett Interjúztatási Tanácsadó végzettséget. Több hazai és nemzetközi szakmai szervezet tagja és az elmúlt években már több száz álláskeresőnek segített megtalálni a hozzá passzoló állást a versenyszférában és a közszférában; Magyarországon és külföldön; Budapesten és vidéken egyaránt.