4 HR trend, amely rád is hatással lesz

4 HR trend, amely rád is hatással lesz

Ahogy beköszönt az ősz, megnyitja a kapuit a konferenciaszezon és ilyenkor én is mindig visszaülök egy kicsit az iskolapadba.

Ha már egy ideje olvasod az írásaim, akkor biztosan tudod, hogy imádok tanulni és a folyamatos fejlődés híve vagyok.

Rendszeresen képzem magam, állandóan részt veszek szakmai konferenciákon, tréningeken, hogy képben legyek a legújabb munkaerőpiaci, álláskeresési és önéletrajzírási trendekkel.

Idén nálam a konferenciaszezont a HVG által megrendezett Future of Recruitment konferencia nyitotta. Ezt követte a HR Fest, amely az évek alatt a szakma egyik legjelentősebb rendezvényévé nőtte ki magát.

Annyi új dologgal ismerkedtem meg, hogy úgy döntöttem, veled is megosztom a legfontosabb gondolatokat, mert a változások, amelyek előtt állunk, mindenkire hatással lesznek. Nem is húzom tovább az időt, csapjunk bele a lecsóba!

Robotok a toborzásban

Ma már a csapból is az folyik, hogy a robotok az életünk minden területét átszövik és a robotinvázió küszöbén állunk.

Annak ellenére, hogy nap mint nap jelennek meg olyan írások arról, hogy a robotok el fogják venni tőlünk a munkát, ma már látszódik, hogy a leigázás helyett az együttműködésé lesz a főszerep (kiterjesztett intelligencia).

A robotok nem fogják elvenni a munkánkat, csak egy olyan átrendeződés fog végbemenni, amelyet már a történelem során korábban is átéltünk (mezőgazdaságból az iparba történő átmenet).

Természetesen lesznek olyan munkakörök, amelyek megszűnnek, de helyettük új munkák is létre fognak jönni.

Ezt támasztja alá a Világgazdasági Fórum 2018-as jelentése is, amelyből kiderül, hogy az automatizáció az elkövetkezendő évtizedben 75 millió munkahelyet szüntet meg világszerte, cserébe viszont 133 millió új álláslehetőség nyílik meg a munkavállalók előtt.

Ha kíváncsi vagy arra, hogy milyen munkák fognak eltűnni és melyekre lesz szükség a jövőben is, akkor kattints IDE.

A mesterséges intelligencia egyre inkább a toborzás területére is begyűrűzik. Ez nem azt jelenti, hogy a jövőben gépek fogják eldönteni, hogy alkalmas vagy-e az állásra vagy sem.

Sokkal inkább arról van itt szó, hogy a robotok átvesznek bizonyos monoton, programozható, időigényes feladatokat a toborzóktól, így ők inkább a magas hozzáadott értékű folyamatokra tudnak koncentrálni.

Ennek következtében felgyorsul és sokkal pontosabb lesz a toborzás és kiválasztás.

Milyen feladatokat fognak átvenni a robotok?

  • Jelöltek felkutatása.
  • Kapcsolatba lépés a jelöltekkel.
  • Önéletrajzok és motivációs levelek átnézése.
  • Első körös interjúk lefolytatása.
  • Visszajelző e-mailek elkészítése és kiküldése.
  • Objektív értékelések készítése az önéletrajzokról és az interjúkról.

De ami a legfontosabb, hogy a végső döntést nem gép, hanem ember fogja meghozni.

Erre azért is van szükség, mert a kiválasztásnál nagy szerepet játszanak a szubjektív tényezők (személyiség, mennyire passzol a jelölt a vállalati kultúrába, szimpátia…) és a robotok ezek vizsgálatára nem képesek.

Címkék nélkül szabadon

A legjobban Veres Rita előadására voltam kíváncsi a HR Festen, aki szokásához híven adott egy nagy adag gondolkodnivalót útravalóul.

Nagyon szeretem hallgatni a gondolatait és idén sem okozott csalódást. Az előadása arról szólt, hogy hogyan legyünk emberek egy, a technológiai forradalom által átalakított munkahelyen.

Az előadását Elon Musk gondolataival indította, majd arra tért ki, hogy a jövőben szimbiózisban fogunk élni a mesterséges intelligenciával és az ösztöneinkkel fogjuk programozni.

Ez nem is olyan elképzelhetetlen ma már, amikor a biológiai énünket a telefon összeköti a digitális énünkkel.

És ha már megnyertük azt a bizonyos evolúciós lottót, vagyis embernek születtünk, akkor mi tesz minket emberré az exponenciális világban?

1. A szenvedélyünkön, a tehetségünkön és a gondolatainkon alapuló értelmes élet megteremtésére való képesség.

2. A negatív címkével ellátott érzelmeink megélése, amelyek segítenek döntést hozni, erősítik az alkalmazkodóképességünket és elárulják, kik vagyunk.

3. Nem a technológia, hanem az értékek, amelyeket vallunk, fogják eldönteni, hogy emberek vagyunk-e. Az unikornisokkal átszőtt világban a valódi értékeket kell keresni, a gyors exitek helyett a hosszútávú hatásra kell a fókuszt helyezni.

Megtartás a modern recruitment

A munkaerőhiánynak köszönhetően a vállalatok egyre inkább felismerik, hogy a munkavállaló érték. Hiszen ha nincs ember, nincs bevétel.

Ezért nemcsak az új munkavállalók toborzására és kiválasztására fordítanak nagyobb figyelmet, hanem a régi motorosok megtartására is.

A munkában történő pillanatok hatással vannak a magánéletre, ezért igyekeznek a cégek olyan ösztönzőket illetve programokat bevezetni, amitől jól érzik magukat a munkahelyen a munkavállalók.

Például az Unilever bevezette az apaszabi intézményét, amelynek keretében +10 fizetett szabadnapot biztosít az újdonsült apukáknak a törvényileg garantált 5 napon felül.

De egyre gyakrabban találkozok olyan cégekkel (például Bosch, Richter…), akik vállalati egészségügyi programot vagy munkavállalói szűrőprogramot biztosítanak.

Ezek mellett még számos olyan juttatás van, ami akár még a pénznél is megtartóbb erővel bír, mint például:

  • home office lehetősége,
  • kutyabarát munkahely,
  • ingyenes étkezés biztosítása,
  • céges óvoda,
  • az új munkatársak beilleszkedésére kiemelt figyelem,
  • jégkrém, mint extra juttatás,
  • gyümölcsnap,
  • konditerem vagy kondibérlet,
  • szociális segély,
  • egyéni coaching,
  • és még sorolhatnám…

Álláskeresőként neked miért jó az, ha a cég nemcsak a pénzzel motiválja a dolgozóit?

Mert ezek a cégek az emberekre nem gépekként, hanem igazi értékként tekintenek és figyelembe veszik, hogy mire van szükségük. Ki ne szeretne ilyen helyen dolgozni?

LinkedIn a toborzás bajnoka

A LinkedIn a világ első számú szakmai közösségépítő portálja. Jelenleg több mint 575 millió felhasználóval rendelkezik és ez a szám folyamatosan növekszik.

Ezért is tekintenek ma a toborzók a LinkedInre úgy, mint a legígéretesebb passzív jelöltforrásra. De emellett megtalálható a portálon:

  • 26 millió vállalat
  • 15 millió álláshirdetés
  • 60 ezer iskola
  • 50 ezer képesség

Ráadásul a toborzók 94 %-a használja a potenciális jelöltek felkutatására, így ha álláskeresőként nem vagy fent a LinkedInen, akkor az olyan, mintha nem is léteznél.

A LinkedInnek van egy saját algoritmusa, amely folyamatosan átnézi a profilokat, kulcsszavak után kutat, és ha olyan jelöltet talál, aki megfelel a toborzók preferenciáinak, akkor erről tájékoztatja őket.

De nem mindegy, hogy mit tüntetsz fel a profilodon, ugyanis Gőz Attila (Senior Account Executive, LinkedIn) szerint a LinkedInen elérhető adatok 42%-a nem megfelelő minőségű, nem értelmezhető. Emellett az önéletrajzok elavultak, nem derül ki belőle a jelölt szaktudása, érdeklődése.

Ezért nagyon fontos, hogy ha állást keresel vagy tudatosan építed a karriered, akkor:

  • Regisztrálj LinkedInre, ha még nem tetted.
  • Folyamatosan frissítsd a profilod.
  • Releváns kulcsszavakkal és információkkal töltsd fel.
  • Ne csak a feladataid mutasd be, hanem az eredményeidet is.
  • Derüljön ki a profilodból, hogy mi tesz téged egyedivé.
  • Az önéletrajzod pozícióra szabott, friss, érthető legyen és azokat az információkat tartalmazza rólad, amelyre a munkáltatók kíváncsiak.

A LinkedIn azokból az adatokból táplálkozik, amelyeket te a rendelkezésére bocsátasz, ezért érdemes időt szánni arra, hogy olyan profilt hozz létre, amely vonzza a toborzókat.

Ha szeretnél többet megtudni arról, hogyan hozz létre egy igazán ütős LinkedIn profilt, akkor kattints IDE. De ha ezen már túl vagy és szeretnél haladó fokozatra kapcsolni, akkor kattints IDE.

A te sikered által inspirálva,

Bóné Ágnes aláírás

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.