Az egyik legbölcsebb dolog, amit tehetsz, amikor állást keresel, hogy egyszerre több vasat tartasz a tűzben.
Vagyis ha nem akarsz mindent egy lapra feltenni és a szerencsére bízni a karriered alakulását, akkor érdemes az álláshirdetésekre pályázás mellett egyéb, nem hagyományos álláskeresési módszereket is bevetni, amelyek passzolnak a szakmai céljaidhoz.
Hogy miért?
Egyrészt azért, mert a pozícióknak a 80-85 %-a rejtett. Ez azt jelenti, hogy az állásoknak a nagy része még azelőtt betöltésre kerül, hogy láthatóvá válna a nagyközönség számára. Ezek az állások alkotják a rejtett munkaerőpiacot.
Másrészt, ha egy olyan posztra pályázol, amelyet hivatalosan is meghirdettek, akkor 1-3 % az esély arra, hogy kapsz rá valamilyen választ és nem nyeli el az önéletrajzod a fekete lyuk.
Vagyis ha az álláskeresési eszköztárad kimerül abban, hogy csak a meghirdetett pozíciókra jelentkezel, akkor:
- sokkal hosszabb idő alatt találsz új munkát,
- alacsonyabb bért tudsz kialkudni magadnak,
- akár több száz hozzád hasonló jelölttel kell versenyezned,
- a csalódás és a frusztráció jóbarátként melléd szegődik ezen az úton,
- és csak a “selejt” közül válogathatsz.
Ezzel szemben, ha egyszerre 3-4 álláskeresési módszert is csatarendbe állítasz, akkor kétszer vagy akár háromszor rövidebb idő alatt találhatod meg azt a munkahelyet, ahol elismernek, törődnek veled és még a fizetés miatt sem kell esténként álmatlanul forgolódnod az ágyban.
Jól hangzik?
Akkor most ismerkedjünk meg egy olyan pofonegyszerű mégis sok esetben figyelmen kívül hagyott álláskeresési módszerrel, amely elvezet a rejtett munkaerőpiacon gazdára váró állásokhoz.
Ez pedig nem más, mint a növekedési potenciállal rendelkező vagy fejlődő cégek felkutatása.
Fejlődő cégek = lehetőségek tárháza?
Rendszeresen jönnek velem szembe olyan cikkek, amelyek arról számolnak be, hogy az IT szektor folyamatosan fejlődik Magyarországon, még sincs elegendő munkaerő.
Nemcsak az jelent problémát, hogy évről-évre kevesebb informatikus kapja kézhez a diplomáját, hanem a külföldre vándorlók magas aránya is. Pedig az európai bérek már itthon is elérhetőek.
Azonban az IT szektor csak az egyik terület a sok közül, amelyben van növekedési potenciál. Számos olyan céggel találkozhatsz itthon, amelyek:
- új telephelyre költöznek,
- bővítenek, terjeszkednek,
- egy új terméket vagy szolgáltatást vezetnek be,
- bekebeleznek egy másik céget vagy összeolvadnak,
- valamilyen szakmai díj vagy elismerés büszke tulajdonosai lesznek,
- vagy kilépnek a tőzsdére.
Miért is jövök most én ezzel?
Mert, ha egy vállalat jelentős változás előtt áll, akkor mindig szüksége van új munkaerőre és ennél nincs tökéletesebb alkalom arra, hogy bemutatkozz nekik.
Ráadásul ezek a fejlődő cégek tele vannak ötletekkel és nyitottak a kreatív, gondolkodni akaró emberekre. Emellett a rejtett állások nagy része is náluk talál gazdára.
Ha felkutatod és nyomon követed, hogy mely iparágak, cégek fejlődnek, akkor:
- Az álláskeresés folyamatát te irányítod és nem a nézőtérről, passzív félként szemléled az eseményeket.
- Stratégiai előnyre teszel szert és maximalizálod a lehetőségeidet az iparágadban.
- Akkor mutatkozol be a cégnek, amikor jelentős összegeket költ arra, hogy hozzád hasonló tehetségeket vonzzon.
- Olyan vállalatokra bukkanhatsz rá, ahol lehetőség van a szakmai valamint személyes fejlődésre, ami ugye a hosszú távú karrier alapja.
- Nem kell másokkal versenyezned vagy csak nagyon elhanyagolható mértékű versennyel találkozol.
- Ha a konkrét cégekre valamint az ő speciális helyzetükre koncentrálsz, akkor az imponálni fog nekik és szívesebben megadják neked a magasabb bért.
- Olyan információkhoz juthatsz, ami az álláskeresés során kincset fog érni.
Hol lelhetőek fel a fejlődő cégek?
Ma már nem kell messzire menned azért, hogy aranyat érő információkhoz juss. Az interneten nagyon sok mindent megtalálsz és az üzleti, szakmai, helyi vagy országos lapok is mindig közölnek valami érdekeset.
Ha pedig kihasználod a Google Értesítőben (Google Alert) rejlő lehetőségeket, akkor nem kell naponta több órát a gép előtt ülnöd, hogy valami értékesre bukkanj.
Először is az a feladatod, hogy válassz ki két olyan forrást, ami rendszeresen információkhoz juttat.
Hetente egy óránál ne tölts többet ezeknek a cikkeknek az átnézésével. Ez az egy óra bőven elegendő arra, hogy olyan információkra bukkanj, ami felkelti a kíváncsiságod.
Oké, találtam egy tuti kis cégről szóló cikket! Akkor most mit tegyek?
Ha belebotlasz egy olyan hírbe, ami egy számodra szimpatikus cég növekedésére utal, akkor itt az idő debütálni a cégvezető előtt. Ez lehet a kapcsolódási pont köztetek.
Írj neki egy személyre szóló bemutatkozó levelet, amelyben elmondod, hogy mennyire lenyűgöztek téged a cikkben foglaltak. Mondd el azt is, hogy miért és ne felejtsd el a levélhez csatolni a cikket is, amelyre hivatkozol.
Ha a cég éppen nemzetközi vizekre evez, akkor plusz pont, ha megemlíted, hogy neked ebben van már tapasztalatod. Persze csak akkor, ha tényleg van.
Emellett legyél kedves, diplomatikus és ne felejtkezz meg az utánkövetésről. Nem elég csak elküldeni a levelet és utána ülni a babérjaidon. Proaktívnak kell lenni, ennek a módszernek ez a lényege.
+1 jó tanács
Amikor úgy döntesz, hogy kipróbálod ezt a módszert, akkor határozd meg előre, hogy hetente mennyi levelet fogsz kiküldeni és tartsd is ehhez magad.
Ha hetente csak 2 levelet adsz fel postára és 2 telefont ejtesz meg a már kiküldött levelekkel kapcsolatban, akkor sokkal nagyobb lesz az érdeklődés irántad, mintha 40 álláshirdetésre jelentkeztél volna.
A te sikered által inspirálva,
Ha tetszett a poszt, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!
Bóné Ágnes közgazdász, álláskeresési tanácsadó és a CV Factory alapítója. A Minősített Professzionális Önéletrajzíró képzést Arany Minősítéssel fejezte be és Magyarországon elsőként szerzett Interjúztatási Tanácsadó végzettséget. Több hazai és nemzetközi szakmai szervezet tagja és az elmúlt években már több száz álláskeresőnek segített megtalálni a hozzá passzoló állást a versenyszférában és a közszférában; Magyarországon és külföldön; Budapesten és vidéken egyaránt.