Rejtett munkaerőpiac – mégis ki rejti el és miért (II. rész)?

rejtett munkaerőpiac Magyarországon

Robog tovább a rejtett munkaerőpiac

A bejegyzés első részében arra kerestük a választ, hogy

  • miért érdemes megfontolnod, hogy a rejtett munkaerőpiacon keress állást?
  • érdemes-e felvenned a kapcsolatot olyan cégekkel, ahol nincs meghirdetve pozíció?
  • kinek érdemes betörnie a rejtett munkaerőpiacra?

Most már biztos nagyon kíváncsi vagy, hogy mit kell tenned azért, hogy te is egy nagy szeletet kihasíts a rejtett munkaerőpiacból. Szerencsére van egy pár olyan stratégia, amelynek a használatával egyből közelebb tudsz kerülni ezekhez a „titokzatos” állásokhoz.

De még mielőtt górcső alá vennénk ezeket a módszereket, beszéljünk egy kicsit a magyar rejtett munkaerőpiacról.

Mi a helyzet Magyarországon?

A rejtett munkaerőpiac a nevétől eltérően igazából nincs is elrejtve. Csak nem egyértelműen látható. A nevét arról az útról kapta, ahogy az állásokat létrehozzák és betöltik.

3 módon jönnek létre a rejtett állások:

  1. Az adott cég fejlődik, növekedik, így szüksége van új munkatársakra.
  2. Megüresedik egy pozíció, felmond valaki, elmegy nyugdíjba vagy hosszabb időre kiesik a munkából és a helyére szükség van másik munkavállalóra.
  3. Előléptetnek valakit és a régi pozíciója üres marad.

Minden állás először a rejtett munkaerőpiacon várja a gazdáját. Valójában az adott évben betöltésre kerülő állásoknak csak a 15-20 %-a kerül ki a nagyvilágba. A többi (80-85%) már a meghirdetés előtt betöltésre kerül.

Mit jelent ez pontosan?

Mivel én is szeretem, ha a nagy kijelentések mögött azért van valami kézzelfogható is, ezért utánajártam a pontos számoknak. Ebben a Központi Statisztikai Hivatal felmérése* volt a segítségemre.

A felmérésből kiderül, hogy az álláskeresők az alábbi utakon leltek rá 2015-ben a hozzájuk passzoló állásokra:

  • 40,8 % ismerősök, rokonok, barátok segítségével,
  • 32,1 % a munkáltatók közvetlen megkeresésével,
  • 14,9 % a munkaügyi központokon keresztül,
  • 8,2 % a meghirdetett állásokra való jelentkezéssel,
  • 2,9 % saját vállalkozásba kezdett,
  • 1,1 % egyéb módszerekkel.

***Egy gyors megjegyzés: Az ismerősök, rokonok, barátok segítségével való munkához jutásnak csak elhanyagolható részét teszik ki a “sógor-koma-jóbarát” kapcsolatok.

Ez alatt inkább a szakmai kapcsolatok értendőek, amelyekre nemtől, kortól, végzettségtől, kapcsolatteremtő képességtől függően mindenki szert tehet. Erről fogok majd írni részletesebben egy későbbi blogbejegyzésben.***


A felmérésből is kitűnik, hogy nem kell feltétlenül felhagyni az álláshirdetésekre történő jelentkezéssel, de emellett érdemes más módszerekre nagyobb hangsúlyt fektetni.

Egyszerűen azért, mert sokkal eredményesebbek. Munkásabbak is, de a befektetésed többszörösen meg fog térülni. Ezek a módszerek pedig a rejtett munkaerőpiacra vezetnek be.

Hogyan hódítsd meg a rejtett munkaerőpiacot?

Remélem, hogy most már nincsenek kétségeid a rejtett munkaerőpiac létezésével kapcsolatban. Most nézzünk meg 3 stratégiát, amelynek alkalmazásával sikeresen tudsz hajózni a rejtett állások tengerén.

  1. Stratégia: Készíts tervet!

Ha te is a proaktív álláskeresés híve vagy, vagyis tudod hogy mit akarsz és teszel lépéseket annak érdekében, hogy elérd, akkor alapvető fontosságú, hogy tisztában legyél az alábbiakkal:

  • Mi a te célpiacod? Milyen területre akarsz bekerülni?

Például: élelmiszeripar, építőipar, környezetvédelem, vegyipar…stb.

  • Milyen pozícióba szeretnél bekerülni?

Például: értékesítési vezető, online marketing asszisztens, HR generalista…stb.

  • Hol szeretnél dolgozni? Melyik városban vagy országban szeretnél dolgozni?

Például lehet nem akarsz elköltözni Győrből, így elsősorban Győr-Moson-Sopron megyében keresel állást. Vagy lehet éppen nemzetközi vizekre eveznél, azon belül pedig Németország, Baden-Württemberg tartomány érdekel.

  • Mennyi idő áll rendelkezésedre, hogy állást találj?

Például lehet már most szükséged van állásra vagy 30 napon belül szeretnél az új pozícióban, munkahelyen elhelyezkedni. De lehet, hogy egy fél évet is tudsz a projektre szánni.

  1. Stratégia: Válassz ki 3 olyan módszert, amellyel be tudsz törni a rejtett munkaerőpiacra

Most már a kezedben van a terved és kristálytisztán tudod, hogy mit akarsz elérni. A következő lépés, hogy a hogyanját tanuld meg a rejtett munkaerőpiacra való behatolásnak.

Az egyik legfontosabb dolog, amit érdemes a fejedbe vésned, hogy az álláskeresésnek nem csak egy útja van. Számos eszköz és módszer a rendelkezésedre áll, amelyek sokkal gyorsabban eljuttatnak az új pozícióba. Ezek közül most nézzünk meg hármat, amit te is biztosan tudsz használni:

  • Nézz utána a fejlődő iparágaknak, növekvő cégeknek.

Ezek azok a cégek, amelyek terjeszkednek, felvásárolnak más cégeket, összeolvadnak, új terméket vagy szolgáltatást vezetnek be vagy éppen költöznek.

Azoknak a vállalatoknak, amelyek növekednek, mindig van szükségük új munkaerőre.

Ráadásul ezeknél a cégeknél a hosszú távú kilátások is impozánsak és mindig keresnek olyan embereket, akik a képességeiket a cég fejlődésének a szolgálatába tudják állítani.

  • Vedd fel a kapcsolatot olyan toborzókkal, amelyek a te szakterületedre szakosodtak.

A fejvadász és a munkaerő-közvetítő cégek között találsz olyanokat, akik csak egy bizonyos iparágban kutatják fel a potenciális jelölteket.

Például olyan megbízóik vannak, akik az informatika területén tevékenykednek, így elsősorban informatikusokat keresnek. De vannak olyanok is, akik iparágtól függetlenül elvállalnak megbízásokat.

A fejvadászok általában közép- és felsővezetőket keresnek és nem jellemző rájuk, hogy meghirdetik az üres pozíciókat. Elsődlegesen az adatbázisokat tanulmányozzák és egyéb csatornákat (LinkedIn) használnak, hogy az ideális jelöltet megtalálják. Így, ha ők nem találnak meg, akkor érdemes neked megkeresned őket.

A munkaerő-közvetítő cégek általában alacsonyabb pozíciókra keresnek jelölteket, de elvállalnak néha vezetők felkutatására vonatkozó megbízásokat. Mivel a megbízásaik száma magasabb, így ők élnek az online hirdetések lehetőségével.

De attól függetlenül érdemes velük is kapcsolatba kerülni, mert ha nyomot hagysz bennük, akkor emlékezni fognak rád és nem haboznak majd értesíteni a lehetőségekről.


Bónusz tipp

***Ha pályamódosítás előtt állsz, akkor nem biztos, hogy a toborzókkal való kapcsolatfelvétel nagyon jó választás. Általában ők olyan embereket keresnek, akiknek masszív, időben folyamatos (10-15 év) szakmai tapasztalata van az adott területen. Az is kizáró tényező lehet náluk, ha az elmúlt 10 évben 3-nál több munkahelyed volt.***


  • A cégek közvetlen megkeresése.

Vannak olyan karrier tanácsadók, akik azt mondják, hogy minél több céget keresel fel, annál jobb. Nem igazán értek ezzel egyet, de azt elismerem, hogy minél több céghez juttatod el a jelentkezésed, annál inkább növeled az esélyeidet. Hiszen valamilyen szempontból az álláskeresés a számok játéka is.

Én inkább azt tanácsolnám, hogy nézz utána azoknak a cégeknek, akik a te területeden tevékenykednek és szívesen dolgoznál náluk.

Talán egy start up vállalatnál szeretnél elhelyezkedni? Vagy az autóipar vonz inkább? Ehhez hasonló kérdésekre keress választ.

Nyomozd le őket minél alaposabban, hogy minél több információ legyen a kezedben. Így már meg tudod hozni a döntést, hogy kinek érdemes elküldeni a jelentkezésed.

  1. Stratégia: Menedzseld úgy az álláskeresést, mint egy marketing kampányt!

Ha már egyszer tudod, hogy milyen irányba menj tovább és milyen csatornákon keresztül tudsz minél több információt begyűjteni, akkor a következő lépés, hogy dolgozz ki egy tervet. Egy tervet, ami segít megtenni a szükséges lépéseket.

Az időbeosztásodtól függően válaszd ki azokat a napokat és időpontokat, amikor dolgozni fogsz a karriereden. Ne engedd, hogy valami más közbejöjjön és elhalaszd az álláskeresést ezekben az órákban.

Annál jobb, minél kisebb részekre bontod le a „meg kell tenni dolgokat”, mert így nem fogod feladni amiatt, hogy elúszol az egy napra betervezett feladatokkal.

A kezdeti sikereket is mindig meg kell ünnepelni.

A napi és a heti célok teljesítése ugyanúgy nagy dolog, mint a célba érés. Mert ezek nélkül a célt meg se közelítenéd.

De ne ess abba a hibába, hogy te is lekicsinyled ennek a lépésnek a jelentőségét. Ez a lépés segít abban, hogy a kétségbeesés és a frusztráció ne árasszon el, hanem mindig magabiztosan, mosolygósan, tettre készen kezd a napot.

Szerencsére most már tudod, hogyan és miért érdemes a rejtett munkaerőpiacra betörni. Most pedig nem maradt más hátra, csak a megvalósítás. Hajrá!

A te sikered által inspirálva,

Bóné Ágnes aláírás

U.i.: Az eredményekről ne felejts el tájékoztatni. :)

*Forrás: Központi Statisztikai Hivatal (www.ksh.hu) Munkaerő-felmérés 2015. I. negyedévi kiegészítő felvétel (Hátrányos helyzetű csoportok a munkaerőpiacon) egyedi kérésre összeállított táblázatos adatállomány.

Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!


Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.