Nem sokszor esik meg, hogy a postaládámban landol egy levél Elon Musk-tól.
Valójában még soha nem került sor erre, de ha bekövetkezne, akkor azonnal kinyitnám. Becsületszavamra. Nem maradna sokáig olvasatlan.
De miért dobnék el mindent, ami a kezemben van, csak hogy egy levelet elolvassak Elon-tól?
Mert kedvelem. Mert hiszek abban, amit képvisel. Mert tisztelem azért, amit letett az asztalra és amit még le fog. Mert ő nem csak egy név. Ennél jóval többet jelent számomra.
Vajon te is ilyen hatással vagy az emberekre?
Valószínű, hogy nem. De nem lehetetlen ezt elérni. Csak attól függ, hogy mennyit dolgozol a személyes márkádon.
ÉN Kft.
A személyes márkaépítés alapjait Tom Peters tette le. Szerinte egy olyan új világ vette kezdetét 1997-ben, ami a márka köré épül.
Mi mindannyian egy céget vezetünk. Egytől-egyig. Kortól, nemtől és iparágtól függetlenül. Egy olyan céget, amelynek neve: Én Kft. A legfontosabb feladatunk pedig az, hogy minél szélesebb körben ismertté váljon a márkánk, amelynek középpontjában mi állunk. Vagyis TE.
Egy olyan világban, ahol bárki küldhet e-mail-t bárkinek, hogyan tudjuk eldönteni, hogy melyik levelet érdemes megnyitni és melyiket érdemes egyből a kukába dobni? A válasz a személyes márkaépítésben (énmárka, personal branding) rejlik.
Egyszer volt, hol nem volt
A márka nem egy új divatőrület. Már a nagy birodalmak vezetői sem tudtak volna enélkül talpon maradni több ezer évvel ezelőtt.
A munkáltatói márka (employer branding) az East India Company megszületésével jelent meg először, de a marketingesek csak a 19. század második felében figyeltek fel a jelenségre.
Annak ellenére, hogy a márkaépítés az üzleti szférába tette be először a lábát, ma már az “én” szintjén is előre tört. A személyes márka világra jövetelekor még csak a magas beosztású vezetők éltek vele, hogy versenyben maradjanak.
Ma már mindenki számára a túlélés eszköze. Ha ez hiányzik a repertoárodból, akkor ne csodálkozz, ha a karriered nem abba az irányba halad, amit szeretnél.
Ki vagyok én? Álláskereső?
A személyes márka velünk együtt születik. Amikor megkapjuk a karszalagot az újszülött osztályon, egy új márka születésének lehetünk tanúi. A szüleink abban a pillanatban az első olyan döntést hozzák meg, amely egy életen át meghatározza, hogy kik vagyunk.
Marketing szempontból ez ugyanolyan, mint amikor egy új terméket vezetnek be a piacra. A márka ekkor még nem más, mint egy név, egy érzés.
Majd elkezdődik az utazás, amikor a márka kapcsolatba kerül emberekkel, színeket, érzéseket, hangokat visz az életükbe, egyre többet jelent, egyre ismertebb lesz.
Ugyanez igaz ránk is. Először a szülőket, nagyszülőket csavarjunk az ujjunk köré, majd a barátainkat, osztálytársainkat varázsoljuk el és a munka világába kilépve egyre több embernek csalunk mosolyt az arcára.
Mindegy, hogy kivel kerülünk kapcsolatba, egy biztos. Minden egyes érintkezés meghatározza, hogy milyen kép alakul ki rólunk mások fejében.
A te személyes márkád
Közhely ugyan, de igaz: a mai munkaerőpiacon soha nem látott versennyel találod szemben magad. Ezért nagyon fontos folyamatosan dolgozni a személyes márkádon, mint az Én Kft. ügyvezetője. Ki kell tűnnöd a tömegből, különben elveszel benne és maga alá temet.
A személyes márkád egyenlő a hírneveddel—arra hivatott, hogy megmutassa, hogyan érzékel téged a külvilág. A személyes márkád a névjegyed. Egy billog, ami mindig ott virít a fejeden. Megmutatja, hogy:
- ki vagy,
- mit tettél le eddig az asztalra,
- mit csinálsz,
- hogyan csinálod,
- mi tesz téged egyedivé,
- hova tartasz.
Vagyis, ha figyelmen kívül hagyod a személyes márkád és nem törődsz vele, akkor az is sokat elárul rólad. Csak lehet, hogy te nem ezt a képet szeretnéd kialakítani magadról.
Miért éri meg foglalkozni vele?
A személyes márkaépítés egyszerűnek tűnik. De nem az. Nagyon kemény, izzasztó munka vár rád. De megéri, mert a befektetésed meg fog térülni. Sokszorosan.
Hogyan? Nézzük meg, hogy milyen profitra tehetsz szert általa:
-
Az egyik legnagyobb előnye egy erős márkának, hogy megkülönböztet a többi álláskeresőtől. Nemcsak egy leszel a sok közül, hanem az az ember leszel, akiért a cégek versengenek.
-
A márkaépítés folyamata során te irányítod, hogy milyen képet festesz le magadról, milyen szakembernek mutatod be magad.
-
Nem neked kell a lehetőségek után menni, hanem a jobbnál jobb ajánlatokkal fognak téged megkeresni.
-
Nemcsak a lehetőségeket, hanem az embereket is vonzani fogod.
-
Ha szakértőként pozícionálod magad, akkor te lehetsz a szakmád sztárja. Bizalom, tisztelet, csodálat, hitelesség fog körüllengeni.
Nemcsak álláskeresőknek
Sokan azt hiszik, a networkinghez hasonlóan, hogy a személyes márka karbantartására csak az álláskereséskor van szükség.
Ez nem igaz. Az énmárkádat nemcsak akkor kell políroznod, amikor állást keresel. A személyes márkaépítés egy életre szól.
A másik tévhit, hogy a személyes márka egyenlő a betöltött pozícióddal. Ha ez igaz lenne, akkor nagyon sok egyforma ember szaladgálna kint a nagyvilágban.
A címed, a munkaköröd nem sokat árul el arról, hogy mi igazán fontos a számodra, miben vagy jó és nem különböztet meg másoktól.
Ráadásul az énmárka nemcsak arra alkalmas, hogy kitűnj a tömegből, hanem arra is, hogy soha ne akarjanak elengedni a jelenlegi munkahelyedről, mert mindenki tisztában van azzal, hogy amit te tudsz nyújtani, azt mástól nem kapják meg.
Ha a személyes márkád elég erős és meggyőző, akkor téged választanak és nagyobb összeget is hajlandóak fizetni neked a munkáltatók.
A kérdés ma már nem az, hogy van-e személyes márkád, hanem az, hogy hajlandó vagy-e ápolni, nevelgetni vagy sem.
Ha igen, de nem tudod, hogyan kezdj neki, akkor az alábbi feladatlap segítségedre lesz. Ha választ adsz erre a 10 kérdésre, akkor megteszed az első lépést egy átütő és ellenállhatatlan személyes márka kialakításához.
Feladatlap személyes márka kialakításához
-
Ki a célpiacod?
Határozd meg, hogy milyen területen és milyen pozícióban szeretnél dolgozni és melyek azok a cégek, amelyek megengedhetnek maguknak egy olyan szakértőt, mint te.
Nézz utána, hogy a célpiacodon a döntéshozók mit keresnek a potenciális jelöltekben (végzettségek, képességek, tapasztalat, tulajdonság, személyiség) és milyen kihívásokkal néznek szembe.
A személyes márkád üzenete olyan szavakat tartalmazzon, amely vonzza a célpiacodon tevékenykedő cégeket.
-
Mi a te életcélod, víziód?
Mielőtt meghatároznád a személyes márkád, érdemes egy pillantást vetni a nagyobb képre.
Gondolkodj el azon, hogy a világ problémái közül melyiket szeretnéd megoldani.
Milyen szerepet játszanál abban, hogy az a vízió megvalósuljon? Ez a te célod.
-
Melyek azok az értékek, amelyek fontosak a számodra?
Milyen értékek alapján éled az életed? Például: munka-magánélet egyensúly megtalálása, a legjobbnak lenni, kitartás, őszinteség, határozottság, tisztesség, pragmatizmus, folyamatos kihívások keresése, vitalitás, lelkesedés.
-
Mi a szenvedélyed?
Mi az, amit a legjobban élvezel a magánéletben és a munkában? Gondolkodj el azokon a tevékenységeken, amelyek energiával töltenek fel.
Mi az, amiért még szombat reggel 6-kor is szívesen kiugranál az ágyból? Hogyan tudod összhangba hozni szenvedélyedet a munkáddal?
-
Melyek a főbb személyiségjegyeid?
Milyen szavakat használnál, amelyek a legjobban jellemeznek téged? Melyek azok az ismertetőjegyeid, amelyek a leginkább hatással vannak az életedre?
Például:
Együttműködő, ellenálló, előrelátó, kockázatvállaló, kapcsolatépítő, diplomatikus, intuitív, vállalkozószellemű, eredeti, könnyen teremt kapcsolatot másokkal, jövőre fókuszáló, pontos.
-
Melyek a fő erősségeid, mi a te unikum kompetenciáid?
Milyen szerepekben, feladatokban tűnsz ki? Melyek azok a hozzád kapcsolódó személyiségjegyek, amelyeket nehéz lenne pótolni a munkáltatónak, ha hirtelen otthagynád a céget?
Mi az, amiből a cégek nagyot profitálhatnak? Miben rejlik a te szupererőd?
Például:
Problémák azonosítása, részletekre való odafigyelés, vezetés, delegálás, teljesítményértékelés, tényfeltárás, számok világában való eligazodás, kockázatelemzés, motiválás, mentorálás, innováció, konfliktusok menedzselése, írás, hallgatás, kommunikáció.
-
Kérj visszajelzést azoktól, akik a legjobban ismernek—kollégák, barátok, családtagok.
Az igazi mércéje a személyes márkádnak, hogy mások hogyan vélekednek rólad. Figyeld meg, hogy hogyan mutatnak be téged új embereknek.
Kérdezz meg másokat, hogy szerintük neked melyek a fő erősségeid. Mennyire van az általuk adott vélemény összhangban az önértékeléseddel?
-
Végezd el a SWOT analízist magadra vonatkozóan.
A SWOT analízis során választ kapsz arra, hogy melyek az erősségeid (strenghts), gyengeségeid (weaknesses), lehetőségeid (opportunities) és a lehetséges veszélyek (threats), amelyekkel szembenézhetsz.
- Az erősségeidről már beszéltünk.
- Gyengeségek – Miben kell fejlődnöd? Mit kell kerülnöd? Mit csinálsz rosszul?
- Lehetőségek – Melyek azok a pozitív lehetőségek, amelyek előtted állnak? Milyen változások várhatóak, amelyekre tudsz a a karriered során építeni?
- Veszélyek – Milyen akadályok állnak előtted? A hiányosságaid veszélyeztetik-e a lehetőségeidet? A munkáddal kapcsolatban változnak-e esetleg az előírások? A technológia változása veszélyezteti-e a pozíciódat?
-
Kik a versenytársaid és mi különböztet meg tőlük?
A hozzád hasonló szakemberek mit tudnak nyújtani? Miért te lennél az adott cég számára a legjobb választás? Mi az a hozzáadott érték, amelyet csak te tudsz kínálni és senki más?
-
Melyik az a 3 szó, amely a legjobban körülír téged?
Ha a fenti feladatokkal végeztél, akkor már tudod, hogy mitől vagy egyedi és melyek az erősségeid. Már tudod, hogy melyek azok az ismertetőjegyek, amelyek megkülönböztetnek a versenytársaidtól és képes vagy ezt a munkáltató tudtára is hozni.
Most mutasd be magad 3 szóban. De ne a pozíciódra (például Marketing és Értékesítési Vezető) támaszkodj, hanem arra hogy mi az, amit híven tükrözi a márkát, amit képviselsz. Miért pont ezt a 3 szót választottad?
A személyes márka meghatározása elsőre ijesztőnek tűnhet és sok esetben nem kevés időt emészt fel, de a befektetés megéri.
Tudni fogod, hogy merre tart a karriered és mivel következetesen ezt reklámozod, így a célközönséged felfigyel rád.
Ha a személyes márkád erős és hiteles, akkor nem lesz probléma azzal, hogy mit kommunikálj a marketing anyagaidban (önéletrajz, kísérőlevél, LinkedIn profil, honlap…) és az interjúkon.
A te sikered által inspirálva,
U.i.: Most egy kicsit eltűnök a karácsony meg a szilveszter miatt, de január 9-én újra jelentkezem a következő bejegyzéssel. Addig is Kellemes Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánok az én kis álláskereső közösségemnek! :)
Ha tetszett a bejegyzés, akkor ne habozz másokkal is megosztani. Köszönöm!
Bóné Ágnes közgazdász, álláskeresési tanácsadó és a CV Factory alapítója. A Minősített Professzionális Önéletrajzíró képzést Arany Minősítéssel fejezte be és Magyarországon elsőként szerzett Interjúztatási Tanácsadó végzettséget. Több hazai és nemzetközi szakmai szervezet tagja és az elmúlt években már több száz álláskeresőnek segített megtalálni a hozzá passzoló állást a versenyszférában és a közszférában; Magyarországon és külföldön; Budapesten és vidéken egyaránt.